Skąd się biorą trendy?

Skąd się biorą trendy?

Co decyduje o tym, że coś staje się prawdziwym must-havem (i nie tylko w świecie mody!)? Jakie są rodzaje trendów? Kto decyduje o tym, że coś jest staje się modne? Przeczytaj, w jaki sposób powstają trendy w branży mody i poznaj najważniejsze pojęcia!

Czyli jak to się dzieje, że coś w branży mody staje się… modne? Na samym początku warto zaznaczyć, że trend to bardzo złożony i długotrwały proces społeczny, na którego wpływa mnóstwo najróżniejszych składowych. Trend to przede wszystkim zmiana, która wpływa na pewną sferę życia, dzieje się na szeroką skalę i trwa dłuższy czas. Temat jest jednak o wiele bardziej skomplikowany niż się pozornie wydaje. I łatwo się w tym pogubić. Na proces tworzenia trendu wpływa wiele czynników, osób… Zacznijmy jednak od początku!

Chwilowa moda, a trend i megatrend      

W modzie wyróżniamy trzy główne pojęcia odnośnie trendu. Chwilowa moda, trend i megatrend. Różnica pomiędzy chwilową modą (ang. fad), a trendem jest bardzo tutaj istotna! Zależy od siły oddziaływania konkretnego trendu, skali adaptacji. Działa to tak: jeśli nowa moda zostanie przyjmie się u trendsettera i tylko u early adopters (czyli jakby osób „najbliżej” trendsettera, które wcześnie podłapują nowość), tzn. będzie miała wpływ na mniejszą liczbę ludzi, mniejszy zasięg i krótszy czas trwania, np. jeden sezon – wtedy jest to tylko moda chwilowa, która nie ma znaczenia. Taka moda nie przenika do kolejnych dziedzin życia, ale np. w branży mody czy akcesoriów z łatwością można ją wykorzystać. Wyłapywaniem takich chwilowych trendów zajmuje się coolhunter). Takie trendy spotkamy w szczególności w branży mody – i to mody fast fashion!

Jeśli zaś nowy kierunek dotrze do większej ilości grup społecznych, zacznie rozprzestrzeniać się do kolejnych grup konsumenckich i zakorzeni się na dłużej (mówimy tutaj o trendzie który rodzi się z potrzeby estetyki, a nie konkretnej potrzeby – bo to zupełnie inna bajka), to staje się trendem. Trend zaś ma szansę stać się… Mega trendem, czyli zmianą, która ingeruje w kolejne aspekty życia: społeczeństwo, technologię czy gospodarkę. Taki mega trend utrzymuje się nawet przez 7 do 10 lat i pozostawia po sobie trwałe skutki!

Dlaczego powstają trendy?

Trzeba być świadomym, że trend nie bierze się znikąd i nie pojawia się w jednym momencie. Jest odpowiedzią na sytuację społeczną, polityczną, gospodarczą, kulturową – wynika z długofalowej obserwacji i analizy z wielu dziedzin życia. Przykładowo: gdy sytuacja na świecie nie tworzy poczucia bezpieczeństwa, jednym z popularniejszym materiałów staje się taki, który jest ciepły i miękki, kojarzony z ciepłem i poczuciem komfortu.

 Wszystko zaczyna się od źródła (source), czyli inicjatora zmiany – to taki pierwszy sygnał, rozpoczynający całą reakcję łańcuchową. Zmiana zapoczątkowana przez źródło przemienia się w kierunki i kolejne połączenia (aesthetic pathways), które próbują podjąć próbę interpretacji lub kopiowania schematu zmiany, a także odzwierciedlenia w działaniach i produktach. Potem do gry wkracza społeczna inteligencja (social spirit), odniesienia antropologiczne i machina wprawia się w dynamiczny ruch, pojawia się powielanie zmiany czy zachowania. Sieć połączeń nabiera większego znaczenia, bo tworzony trend zaczyna wkraczać do istotnych grup polispołecznych. Na samym początku, do wcześniej wspomnianych early adopters– czyli tych co są najbliżej źródła i są najbardziej podatni na zmianę – np. artyści, celebryci, projektanci itp.

    Trend może być macro trendem lub micro trendem – ten drugi jest częścią pierwszego, jest składową przemian. To kierunek zmiany o większym znaczeniu – to taka droga do powstania trwalszej i szerszej zmiany, czyli macro trendu. A macro trend to naprawdę poważna sprawa. Obejmuje Wiele dziedzin życia, powoduje wysokie zaangażowanie i przejmowanie konkretnych wzorców i składa się na niego ogrom zmian!

Wiesz, co jest najbardziej niezwykłego w trendach? To, że wychodzą naprzeciw potrzebom… Jednocześnie je kreując. Temat trendów jest mocno skomplikowany, rozgałęziony, ale i fascynujący. To odpowiedź na to, w jakich czasach żyjemy. Jednak zawsze, ale to ZAWSZE musimy pamiętać o tym, że nie musimy się owym trendom poddawać. Dlaczego? To proste – każdy trend niesie konsekwencje i sami powinniśmy decydować, czy chcemy być tego częścią.

Więcej treści i artykułów na the SLOW OVERVIEW już wkrótce. Bądź na bieżąco i obserwuj the Slow Overview:
Instagram / Facebook / Pinterest
I jako bonus, łap mojego prywatnego Instagrama, o >tutaj< !

Zdjęcie: Malvestida Magazine on Unsplash

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *